30 April 2011

I Can Cook ! =P

HAHA aku ni hebat tau memasak ! Aku masak time parents aku tak da kat rumah. Meh aku ajar buat nasi goreng special aku . Erk ! ok lah tu . Budak lelaki mana tau sangat masak yang heavy mcm kari, asam pedas etc. haha

Sebelum tu . Bimbingan dari orang dewasa diperlukan bagi mereka yang berumur di bawah 15 tahun . Yang dah tua bangka tu kalau tak reti jugak tak payah jadi orang ! =.='

Bahan-bahannya

  • Nasi.! Tak kisahlah nak masak lain ke ape ke janji nasi. Kalau nasi semalam yang tak abes pon boleh. Apa salahnya. Tak baik membazir.
  • Kuali dan sudip . Eh ape gelak ? betul la . Kang aku tak sebut kau tak masak pulak ! korang da la naif . HAHA !
  • 10 biji cili padi .Kalau nak kasi pijau bontot korang letaklah sekilo cili tu
  • 2 biji telur ayam. Tapi kalau nak guna telur cicak mungkin dalam 30 biji lah.
  • 3 bijik bawang kecik dan 1 bawang putih .Bawang putih tu sebiji jek . Kang tak memasal orang dok sebelah ko lenguh tangan tutup hidung bau mulut kau.
  • Garam, ajinomoto vespa,belacan.
  • Ikan bilis. Ikan bilis ni ada dua cara nak masak . Sama ada kau nak tumbuk atau kau goreng garing. Suka hati lah .Yang penting bukan goreng ikan yu .
Cara-cara

  • ditujukan kepada sesiapa yang tak ada blender, guna je lah lesung batu.Tumbuk lumat-lumat cili bawang kecik bawang putih. Agak-agak dah lenguh tangan tu stop la kejap lepas tu sambung balik tumbuk kuat-kuat sampai jiran kau tahu yang kau nak masak.
  • Kemudian tumbuk sekali ikan bilis.
  • masukkan secubit garam . Lepas tu tumbuk lagi 20 tumbukan. AWAS !! jangan banyak sangat garam tu. Kang tak tertelan pulak =.=' ..
  • Kemudian tuang sikit minyak motor masak dan panaskan menggunakan suhu 527 K. Eh3 cair pulak kuali. Emm .. agak2 korang la. Kalau nak tau dah panas ke tak letak jari kat minyak tu .Agak2 jari kau dah garing kira panas lah tu.
  • Lepas tu tumis segala apa kejadah yang kau dah tumbuk tadi.
  • Kemudian pecahkan telur . Tumis sampai naik bau.
  • Kemudian masukkan lah nasi. Kacau sampai kau naik bosan pulak. 
  • Siap!Bolehlah dihidang panas-panas.
  • Kalau nak hias tu boleh jugak . Tapi kalau aku, tak payah, makan je terus
Hiasan semata-mata . Tiada kaitan dengan yang aku masak . =.='


2 comments:

  1. hahah.. bgus tol ko... dah2.. nanti ko boleh bukak warung nasi goreng eh...

    ReplyDelete
  2. hahahaa .. impian tu . aku nak bukak byk cawangan ... ceh .. tinggi betul impian ..

    ReplyDelete